Pomáhať veriacim premýšľať, pomáhať premýšľajúcim veriť

10. Pascalova stávka

Väčšina filozofov si myslí, že Pascalova stávka je najslabší argument pre Božiu existenciu. Pascal si myslel, že je najsilnejší. Po skončení tohto argumentu vo svojich Myšlienkach, napísal, “Toto je nepopierateľná skutočnosť a keď si človek dokáže pripustiť, že pravda je poznateľná, tu je.“ Toto je jediný raz, kedy Pascal vôbec napísal takúto vetu, pretože bol jeden z najskeptickejších filozofov, aký kedy žili.

Povedzme, že ani jeden z deviatich argumentov na tejto stránke vás o ničom nepresvedčil. Stále ste skeptici a neviete, či Boh existuje alebo nie. Pascal s vami súhlasí (tiež si myslel, že neexistuje žiaden dobrý argument) ale ponúka jedno praktické riešenie.

Predstav si, že niekto pre teba veľmi drahý, leží zomierajúci na posteli a lekár ti navrhne vyskúšať novú “zázračnú injekciu“, ktorej účinnosť nemôže garantovať, ale vyzerá to tak, že je šanca 50-50 pre záchranu života tvojho milovaného priateľa. Bolo by to rozumné vyskúšať to, aj keby to niečo stálo?

A povedzme, že by to bolo zadarmo – nebolo by to, potom, úplne nerozumné nevyskúšať to?

Alebo si predstav, že započuješ reportérov ako hovoria, že tvoj dom horí a tvoje deti sú v dome. Nevieš, či hovoria pravdu, alebo nie. Čo vtedy urobiť? – ignorovať ich, alebo obetovať čas a utekať domov, alebo aspoň zavolať domov v prípade, že reportéri majú pravdu?

Alebo si predstav, že v stávkovej kancelárii je výherný lístok v hodnote milión eur a zostali už iba dva posledné lístky a povedzme, že vieš, že jeden z nich je víťazný lístok a ten druhý nemá žiadnu hodnotu a ty si môžeš kúpiť iba jeden z nich. Nebola by to dobrá investícia minúť jedno euro na vysokú šancu vyhrať milión?

Žiadny rozumný človek nie je v pochybnostiach v takýchto situáciách. Ale Pascal hovorí, že rozhodnutie o viere v Boha je presne takýto prípad. Je preto vysoké bláznovstvo “nestaviť“ na Boha, aj keď nemáš žiadny dôkaz, žiadnu garanciu, že tvoja stávka vyhrá.

Pre porozumenie Pascalovej stávky, musíme pochopiť pozadie argumentu. Pascal žil v čase veľkého skepticizmu. Stredoveká filozofia bola mŕtva, stredoveká teológia začala byť ignorovaná novou

vedeckou revolúciou sedemnásteho storočia. Klasické argumenty pre Božiu existenciu začali byť ignorované. Čo mohol obranca kresťanstva povedať skeptickým mysliam toho storočia?

Pascal tvrdí, že existuje jedna možnosť – stávka – niečo ako začiatok, niečo dostačujúce pre zavrhnutie ateizmu. Stávka sa odvoláva nie na vysoký ideál, ako viera, nádej, láska alebo dôkaz, ale na nižší ideál: pud sebazáchovy, túžba byť šťastný, nie nešťastný.

Pascal hovorí, “Buď Boh je, alebo nie je. Ale k čomu by sme mali byť naklonení? O tejto otázke dôkazy nemôžu rozhodnúť (pamätaj, že Pascalova stávka, je argument pre skeptikov).

Na ďalekom konci tejto miestnosti (smrť) je hodená minca, na ktorej padne buď líc (Boh) alebo rub (žiadny Boh). Ako stavíš?“

Najsilnejšia časť Pascalovho argumentu prichádza teraz. Nie je to jeho zavrhnutie ateizmu, ako hlúpa stávka (to ešte len príde), ale zavrhnutie agnosticizmu, ako nemožnosť. Agnosticizmus – ne- vedenie a ne-poznanie, skepticizmus a neviazaný postoj, vyzerá byť najrozumnejšia možnosť. Agnostik hovorí:

“Najlepšia vec, je vôbec nestaviť.“ Pascal odpovedá, “Ale ty musíš staviť. Nemáš na výber, už si sa zaviazal, už si sa pustil do hry.“ Nie sme pozorovatelia života, ale jeho účastníci. Sme ako lode, ktoré potrebujú prísť domov, ktoré sa plachtia okolo prístavu, ktorý má nápis: “Toto je náš skutočný domov a naše skutočné šťastie.“ Lode sú naše životy a nápis na prístave je “Boh“.

Agnostik hovorí, že on ani nevpláva do prístavu (viera) ani sa neotočí od prístavu preč (neviera), ale zostane zakotvený rozumnú vzdialenosť, pokiaľ sa počasie neustáli a on bude môcť vidieť lepšie, či je to skutočný prístav alebo falošný (pretože je veľa falošných okolo).

Prečo je tento postoj nezmyselný, dokonca nemožný? Pretože my sa pohybujeme! Loď života sa pohybuje po vode času a príde do bodu, keď sa už nebude možné vrátiť, keď naše palivo dôjde, keď už bude neskoro. Stávka funguje, kvôli faktu smrti.

Keď je už jasné, že musíme staviť; keď je už jasné, že sú iba dve možnosti, teizmus a ateizmus, nie tri možnosti – teizmus, ateizmus a agnosticizmus – potom je už zvyšok argumentu jednoduchý. Ateizmus je strašná stávka. Tu je zhrnutie Pascalovej stávky:

(1) Keď Boh existuje a ty v neho veríš – potom ťa čaká nekonečné šťastie.
(2) Keď Boh neexistuje a ty v neho veríš – neurobí ti to žiadnu škodu (žiadna výhra alebo prehra po smrti). Keď vyhráš, vyhráš všetko, keď prehráš, neprehráš nič.

(3) Ale keď v neho neveríš, tak, keď Boh nie je – nemáš žiadnu výhru pretože nie je žiadny život po smrti,
(4) ale keď Boh existuje a ty v neho neveríš, prehráš všetko. Keď vyhráš, nevyhráš nič, keď prehráš, prehráš všetko.

A teda, keďže jediná možnosť, ako všetko vyhrať, je;
po prvé – Boh existuje, po druhé – verím v Neho (1) a jediná možnosť, ako všetko prehrať, je,
po prvé – Boh existuje, po druhé – neverím v Neho (4), (pretože keď neexistuje tak ani nevyhráš ani neprehráš) – viera je najlepšia stávka.

Keď Boh neexistuje, nezáleží na tom ako stavíš, pretože po smrti nie je nič vyhrať ani nič prehrať. Ale keď Boh existuje, jediná šanca ako vyhrať nekonečné šťastie, je veriť v neho a jediná šanca, ako prehrať, je odmietnuť v neho veriť.

Ale je to hodné ceny? Čo je to tá stávka, že Boh existuje? Čokoľvek to je, je to iba konečné a je najrozumnejšie staviť na niečo konečné, so šancou vyhrať nekonečnú výhru. Možno sa musíš vzdať samostatnosti alebo protizákonným potešeniam, ale môžeš vyhrať nekonečné šťastie v nekonečnosti, a „Poviem vám, že vyhráte aj v tomto živote,“ píše Pascal; „zmysel, pokoj, nádej, radosť, veci, ktoré rozosmiali mučeníkov na ceste smrti.“

Raz jeden ateista navštívil veľkého guru a filozofa Martina Bubera a požadoval, aby mu Buber dokázal Božiu existenciu. Buber odmietol a ateista sa postavil a nahnevaný odišiel. Ako odišiel, Buber na neho zakričal, „Ale môžeš si byť istý, že Boh neexistuje?“ Ten ateista napísal štyridsať rokov neskôr, „Ešte stále som ateista, ale Buberova otázka  ma prenasledovala každý deň môjho života.“ Stávka má moc prenasledovania.

                                         

Zdroje:
Handbook of Christian Apologetics (Kreeft, Tacelli)
Pascal´s Wager (Rue)